FR – opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi
ML – opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna)
FP – ochraniacz felgi
OE – opony na pierwszym wyposażeniu.
RF lub Reinf. – (reinforced) – opona o podwyższonym indeksie nośności
XL – opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności
R/F lub RFT – opony Run Flat (technologia „jazda bez powietrza”)
SSR [self supporting runflat tyre] – opona w technologii runflat (technologia „jazda bez powietrza)
TL – opona bezdętkowa
REAR – opona przeznaczona na tylną oś pojazdu
RIGHT – Opona do montażu po prawej stronie samochodu
LEFT – Opona do montażu po lewej stronie samochodu
G1– Czujnik kontroli ciśnienia
C – oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych
# – wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym.
Gdy opona posiada numer European Noise Approved oznacza to, że spełnia wymagania Dyrektywy 2001/43/EC w zakresie poziomu emisji hałasu ustalonego dla krajów Europejskich. Gdy opona opatrzona jest symbolem ECE (Europejska Komisja Gospodarcza) oznacza to, że została zatwierdzona przez ECE, jako spełniająca normy ECE dotyczące wymiarów fizycznych, wymagań w zakresie oznaczeń i przepisy dotyczące wytrzymałości podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Oznaczenie składa się z litery E i numeru, oznaczającego kraj wydający dokument zatwierdzenia, po którym następuje niepowtarzalna kombinacja numerów dla poszczególnych produktów.
Indeksy prędkości.
B – do 50 km/h
C – do 60 km/h
D – do 65 km/h
E – do 70 km/h
F – do 80 km/h
G – do 90 km/h
J – do 100 km/h
K – do 110 km/h
L – do 120 km/h
M – do 130 km/h
N – do 140 km/h
P – do 150 km/h
Q – do 160 km/h
R – do 170 km/h
S – do 180 km/h
T – do 190 km/h
H – do 210 km/h
V – do 240 km/h
W – do 270 km/h
Y – do 300 km/h
VR – powyżej 210 km/h
ZR – powyżej 240 km/h
Indeksy nośności na oponę
50 – 190 kg
51 – 195 kg
52 – 200 kg
53 – 206 kg
54 – 212 kg
55 – 218 kg
56 – 224 kg
57 – 230 kg
58 – 236 kg
59 – 243 kg
60 – 250 kg
61 – 257 kg
62 – 265 kg
63 – 272 kg
64 – 280 kg
65 – 290 kg
66 – 300 kg
67 – 307 kg
68 – 315 kg
69 – 325 kg
70 – 335 kg
71 – 345 kg
72 – 355 kg
73 – 365 kg
74 – 375 kg
75 – 387 kg
76 – 400 kg
77 – 412 kg
78 – 425 kg
79 – 437 kg
80 – 450 kg
81 – 462 kg
82 – 475 kg
83 – 487 kg
84 – 500 kg
85 – 515 kg
86 – 530 kg
87 – 545 kg
88 – 560 kg
89 – 580 kg
90 – 600 kg
91 – 615 kg
92 – 630 kg
93 – 650 kg
94 – 670 kg
95 – 690 kg
96 – 710 kg
97 – 730 kg
98 – 750 kg
99 – 775 kg
100 – 800 kg
101 – 825 kg
102 – 850 kg
103 – 875 kg
104 – 900 kg
105 – 925 kg
106 – 950 kg
107 – 975 kg
108 – 1000 kg
109 – 1030 kg
110 – 1060 kg
111 – 1090 kg
112 – 1120 kg
113 – 1150 kg
114 – 1180 kg
115 – 1215 kg
116 – 1250 kg
117 – 1285 kg
118 – 1320 kg
119 – 1360 kg
120 – 1400 kg
121 – 1450 kg
122 – 1500 kg
123 – 1550 kg
124 – 1600 kg
125 – 1650 kg
126 – 1700 kg
Pirelli
Oznaczenia
*
AM4
AM8
AM9
AMP
AMS
AM5
AMV
AMX
A0
R01
R02
AR
ARR
B
B1
BC
BL
F
J
JRS
L
LR
LS
MC
MC1
MGT
M0
M01
M0E
N0
N1
N2
N3
N4
N5
N6
V0
Marka
BMW / Mini
Aston Martin
Aston Martin
Aston Martin
Aston Martin / Pagani
Aston Martin / Maserati
Aston Martin
Aston Martin
Aston Martin
Audi
Audi S i RS
Audi S i RS
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Bentley
Bentley
Bentley
Bentley
Ferrari
Jaguar
Jaguar
Lamborghini
Land Rover / Range Rover
Lotus
Mclaren
Mclaren
Maserati
Mercedes Benz
Mercedes Benz
Mercedes Benz RunFlat
Porsche
Porsche
Porsche
Porsche
Porsche
Porsche
Porsche
Volkswagen
Goodyear
Oznaczenia
*
A0
B
BM
DA
DC
FI
FO
FO2
GM
HO
HY
J
LA
LR
MO
N0
OP
PE
RE
RO1
SK
TO
TO RR
VW
Continental
Oznaczenia
J
N0
N1
N2
AO
RO1
MO
*
M3
Marka
BMW
Audi
Bentley
Mini
Dacia
Daimler Chrysler
FIAT
Ford
Ford
Hummer
Honda
Hyundai
Jaguar
Lancia
Land Rover
Mercedes-Benz
Porsche
Opel
Peugeot
Renault
Audi seria R i S
Skoda
Toyota
Toyota wersja RPA
Volkswagen
Marka
Jaguar
Porsche
Porsche
Porsche
Audi
Audi do modeli serii R i S
Mercedes Benz
BMW
BMW klasy M
Wszystkie opony sprzedawane w Unii Europejskiej podlegają obowiązkowemu oznakowaniu. Nowy unijny system etykietowania opon – obowiązujący od 1 maja 2021 roku – zapewnia bardziej wyczerpujące informacje na temat wybranych opon i obejmuje również opony do pojazdów ciężarowych. Zapewnia on obiektywne, wiarygodne i porównywalne informacje oparte na trzech ważnych parametrach użytkowych opony: oporze toczenia – a tym samym efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i zewnętrznym hałasie toczenia. Dodatkowe piktogramy wskazują czy opona nadaje się do jazdy w trudnych warunkach śniegowych (symbol 3PMSF) oraz jej przyczepność na oblodzonej nawierzchni, chociaż ta ostatnia informacja dotyczy tylko opon do samochodów osobowych.
Nowy system etykietowania obejmuje opony do samochodów osobowych, autobusów i samochodów ciężarowych.
Jak rozumieć etykietę UE dla opon.
Na etykiecie znajdują się łatwe do zrozumienia piktogramy, które informują o następujących trzech zasadniczych aspektach charakterystyki opony.
1. Przyczepność na mokrej nawierzchni
Przyczepność na mokrej nawierzchni jest kluczowa dla bezpiecznej jazdy. Klasyfikacja przyczepności wskazuje, jak dobrze opona będzie się zachowywać na mokrej nawierzchni, a jej osiągi są oceniane w skali od klasy A do E. Wysoka ocena A oznacza krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni
2. Efektywność paliwowa
W zależności od oporu toczenia opony, jej efektywność paliwowa będzie się wahać od klasy A (oznaczającej najlepszą efektywność paliwową) aż do klasy E. Zużycie paliwa odgrywa ważną rolę z ekonomicznego i ekologicznego punktu widzenia. Dzieje się tak dlatego, że niskie zużycie paliwa ma pozytywny wpływ na ślad węglowy pojazdu, w szczególności dotyczy to pojazdów ciężarowych.
3. Hałas zewnętrzny
Jest to zewnętrzny hałas toczenia generowany przez oponę, mierzony w decybelach. Na etykiecie podany jest poziom hałasu oceniony w klasach od A do C.
Dodatkowe piktogramy dla warunków śniegowych i przyczepności na lodzie.
„Oprócz dotychczasowych informacji na etykiecie umieszczono również piktogramy – w stosownych przypadkach – odnoszące się do osiągów w trudnych warunkach śniegowych (3PMSF) i / lub przyczepności na oblodzonej nawierzchni (tylko opony samochodu osobowego / C1).
Piktogram przyczepności na śniegu (3PMSF) obowiązuje dla opon zimowych i całorocznych testowanych w określonych warunkach zimowych, które zapewniają wymagane osiągi na śniegu.
Piktogram przyczepności na lodzie zostanie pokazany dla opon zimowych z wyjątkowymi osiągami na lodzie potwierdzonymi przez zdefiniowany test przyczepności na lodzie. Opony te są specjalnie zaprojektowane do nawierzchni drogowych pokrytych lodem i zbitym śniegiem i powinny być używane tylko w bardzo trudnych warunkach klimatycznych (np. Niskie temperatury w krajach skandynawskich). Stosowanie opon o wysokiej przyczepności na lodzie w mniej surowych warunkach klimatycznych (np. na mokrej nawierzchni lub cieplejszych zimowych temperaturach) może skutkować gorszymi osiągami, w szczególności pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni, prowadzenia i zużycia ”.
Jak opór toczenia wpływa na efektywność paliwową?
„Gdy opony się obracają, wyginają się również w kierunku powierzchni drogi, co prowadzi do utraty energii. Ilość utraconej energii jest skorelowana z oporem toczenia opony.
Opony o niskim oporze toczenia są najbardziej energooszczędne. Oznacza to, że do poruszania pojazdem potrzeba mniej mocy – a tym samym mniej paliwa.
Ponieważ opony mogą odpowiadać za 20–30% zużycia paliwa przez pojazd, wybór nowych opon, które są energooszczędne, przyniesie bezpośrednie oszczędności kosztów paliwa ”.
Mazury 10 97-400 Bełchatów 609 666 399