Jego zadaniem jest stała kontrola ciśnienia w ogumieniu każdego koła i ostrzeganie kierowcy o jego spadku. Co do zasady działania, systemy te dzieli się na pasywne i aktywne, a według innego nazewnictwa na pośrednie i bezpośrednie. Różnica pomiędzy nimi jest ogromna i warto ją zrozumieć.
Pośredni – pasywny system kontroli ciśnienia w ogumieniu
Mowa tu o systemie, ponieważ nie ma w nim żadnych czujników mierzących ciśnienie w ogumieniu. Co ciekawe, nawet nie jest ono bezpośrednio kontrolowane.
Jedynym powiadomieniem, jakie otrzymuje kierowca jest to, że w którymś kole nastąpił spadek ciśnienia i nie jest to informacja, lecz domniemanie.
Wynika to z faktu, że system pasywny oblicza różnicę obrotów wszystkich kół jezdnych i na podstawie danych z czujników ABS ustala, czy kręcą się one z tą samą prędkością czy nie.
Jeżeli jedno z kół obraca się szybciej na skutek mniejszej średnicy, system informuje kierowcę, że nastąpił spadek ciśnienia.
Może to być jednak spowodowane czymś innym, na przykład założeniem koła dojazdowego.
Jednak w sytuacji, gdy mamy wszystkie koła identyczne, jedynym powodem długotrwałego występowania różnic w ich obrotach może być spadek ciśnienia w jednym z nich.
Zalety:
Wady:
Bezpośredni – aktywny system kontroli ciśnienia w ogumieniu
W tym przypadku mamy już do czynienia z rzeczywistymi czujnikami TPMS, które umieszczone wewnątrz opony mierzą rzeczywistą wartość ciśnienia.
Wysyłają tę informację drogą radiową do systemu, a ten mając wyznaczone odchylenia, informuje kierowcę o spadku lub wzroście.
Zwykle, choć nie zawsze, w menu komputera pokładowego użytkownik może sprawdzić rzeczywistą wartość ciśnienia w każdej oponie, również podczas jazdy.
Niewielkie czujniki są zespolone z zaworem felgi i umieszczone blisko jej rantu.
Sama felga musi być też dostosowana do pracy z TPMS.
Zalety :
Wady:
Masz nowe auto ? Potrzebujesz drugi komplet kół na zimę ? Potrzebujesz czujniki ciśnienia ?
Zapraszam do obejrzenia filmu, by zapoznać się z materiałem wyjaśniającym w jaki sposób przebiega proces wymiany i montażu czujnika ciśnienia TPMS
Cennik czujników ciśnienia
– od 100-300 zł komplet
UWAGA !!!
Samo posiadanie czujników w kołach nie gwarantuje, że będą się komunikowały z komputerem pokładowym samochodu.
Czujniki należy wzbudzić i przypisać do komputera państwa samochodu, bez tego czujniki nie współpracują z komputerem pokładowym i wyświetlać się będzie błąd ciśnienia, a w niektórych przypadkach samochód przejdzie w tryb awaryjny (np. Suzuki).
Wszystkie oferowane przez nas felgi współpracują z czujnikami ciśnienia z naszej oferty.
Opony samochodowe są jednym z najważniejszych elementów jeśli chodzi o bezpieczeństwo. To opona odpowiada za hamowanie , przyspieszenie ,trakcję oraz amortyzację pojazdu.
Ze względu na przenoszone siły jakie występują podczas eksploatacji , oraz warunki w jakich są użytkowane (nawierzchnie o złej jakości, wyrwy w jezdni, krawężniki, ciała obce na drodze itp.) są one bardzo narażone na wszelkiego rodzaju uszkodzenia.
Uszkodzenia dzielimy na:
Przebicie opony.
Zazwyczaj są to przebicia tzw. pogwoździowe.
Przebicia takie występują głównie na czole bieżnika przebijając konstrukcję opony. Naprawiane są tylko uszkodzenia bieżnika do średnicy 6 mm, uszkodzenia powyżej 6 mm nie powinny być naprawiane. Uszkodzenia tego typu naprawiamy za pomocą tzw. Grzybków, zapewnia to trwałe uszczelnienie dwustronne od wewnątrz i z zewnątrz zapobiegając jednocześnie ujścia powietrza z koła jak i dostanie się wilgoci z zewnątrz do konstrukcji opony.
Rozcięcie opony.
Tego typu uszkodzenia są wymiarowo większe i jak sama nazwa wskazuje jest to przecięcie konstrukcji opony głównie występujące zarówno na bieżniku jak i boku opony. Naprawę przeprowadza się po przez wcześniejsze zwulkanizowanie uszkodzenia na gorąco i wzmocnienie miejsca naprawianego specjalnymi łatami wzmocnionymi kordem nylonowym lub stalowym w zależności od typu opony i miejsca uszkodzenia.
Ubytki opon.
Uszkodzenia takie charakteryzują się wyrwaniem lub wycięcie kawałka gumy bez uszkodzenia konstrukcji opony. W większości szkodzeń ubytki są tylko kosmetyczną usterką która nie ma większego wpływu na bezpieczeństwo i eksploatacje koła. Zauważonych ubytków nie można bagatelizować i to czy trzeba naprawić taką oponę powinien zdecydować wykwalifikowany pracownik serwisu. Ubytki naprawiamy wypełniając odpowiednią mieszanką i wulkanizując na gorąco. W skrajnych przypadkach konieczne będzie wzmocnienie opony odpowiednią łatą.
UWAGA: Wiele zakładów stosuje naprawy opon tzw. doraźne , polegają one na zaklejeniu koła bez demontażu ogumienia . Taka naprawa nie gwarantuje w żaden sposób, że uszkodzenie nie będzie postępowało pod wpływem eksploatacji a co gorsza bez demontażu opony nie można stwierdzić w jakim stanie jest jej stan techniczny . Czasem przejechanie kilku metrów bez ciśnienia w kole może nieodwracalnie zniszczyć konstrukcje opony dyskwalifikując ją z naprawy a tym bardziej z możliwości jej użytkowania ze względu na bezpieczeństwo.
Mazury 10 97-400 Bełchatów 609 666 399